آنتی ویروس آویرا نود۳۲ کاسپراسکای

آنتی ویروس آویرا نود۳۲ کاسپراسکای

آنتی ویروس آویرا نود۳۲ کاسپراسکای

آنتی ویروس آویرا نود۳۲ کاسپراسکای

ماهواره ای ایرانی بر فراز ایران


"در شب ولادت باسعادت حضرت علی (ع) متخصصان افتخار آفرین سازمان هوافضای جمهوری اسلامی ایران موفق شدند با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره «رصد» به فضا آن را در مدار زمین قرار دهند."
ماهواره ای ایرانی بر فراز ایران

خبر کوتاه و در عین حال مهم بود. این که ایران باز هم توانست ماهواره ای را در مدار زمین قرار دهد موجب شد خبر فوق به تیتر یک رسانه های جهان تبدیل شود.

خبرگزاری رویترز خبر مربوط به این پرتاب را این گونه آغاز کرد: " ایران با موفقیت دومین ماهواره ساخت خود را به مدار پرتاب کرد." این خبرگزاری بعد از تشریح مختصر جزییات ماهواره رصد سراغ یک موضوع تکراری و نخ نما شده رفت:"ایالات متحده و متحدان آن نگران تولید بمب های اتمی توسط ایران هستند و آزمایشات این چنینی ایران می تواند مقدمه ای برای تولید موشک هایی با توان بالا برای حمل کلاهک های هسته ای باشد."

خبرگزاری تلگراف نیز مانند سایر هم دسته های خودش ضمن تشریح چگونگی فعالیت ماهواره رصد خبر خود را این گونه عنوان کرد: " ایران دومین ماهواره خود را در مدار زمین قرار داد و باعث تشدید نگرانی ها نسبت به برنامه های هسته ای اش در آمریکا گشت."

نگرانی و ترس دشمنان ایران اسلامی از موفقیت های دانشمندان میهنمان، خود نشان دهنده میزان پیشرفت برنامه های فضایی از پیش تعیین شده در کشور است. بومی سازی دانش و فن آوری طراحی و آزمایش ماهواره ، بومی سازی فناوری سنجش از دور و تصویربرداری از زمین بوسیله ماهواره ، توسعه فناوری های جدید شامل تولید توان در محیط مداری ، تعیین و کنترل وضعیت ترکیبی فعال و غیر فعال ، ساخت پانل ها و حسگرهای خورشیدی و ساخت بوم گرادیان جاذبه که همگی برای نخستین بار در کشور انجام می شود از دستاوردهای طراحی و اجرای این پروژه مهم است.

ماهواره ای ایرانی بر فراز ایران

اگرچه  رصد1 نسبت به امید پیشرفته تر است ولی نباید توقع داشته باشیم که این ماهواره 15 کیلوگرمی کاری خارق العاده برای ما انجام دهد! رصد1 تازه شروعی برای فعالیت های فضایی بلند مدت ایران جهت ارسال انسان به فضا است. اگر اهداف تعیین شده برای این ماموریت فضایی تحقق یابد ایران یک قدم به هدف گذاری های فضایی خود در افق 1404 نزدیکتر می شود.

توسعه زیرساخت های کارگاهی و آزمایشگاهی برای ساخت و مونتاژ و انجام آزمایش های عملکردی و محیطی برای ماهواره های کوچک ، ایجاد بستر های نرم افزاری و توسعه نیروی انسانی برای طراحی ، ساخت و تست ماهواره و بومی سازی شبکه ایستگاه های زمینی و کنترل ، ارسال و دریافت تصویر از دیگر دستاوردهای این طرح است که رسیدن به اهداف بلند مدت را میسر می سازد.

رصد 1 اگرچه ماهواره کوچکی محسوب می شود اما گویا تمام خصوصیات یک ماهواره بزرگ را دارد و از قابلیت تصویربرداری نیز برخوردار است. سردار احمد وحیدی وزیر دفاع ویژگی های این ماهواره را این چنین توصیف می کند:

ماهواره ای ایرانی بر فراز ایران

"سازمان هوافضای وزارت دفاع در کنار دانشگاه مالک اشتر این وزارتخانه ماهواره را ساخت و با حمایت‌های همه جانبه سازمان فضایی کشور که متولی مسائل فضایی کشور است، توانست به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند. فرستنده و گیرنده‌های لازم در برد این ماهواره پیش‌بینی شده، دارای رنجینگ فرستنده و کنترل دما بوده و قابلیت کنترل موقعیت خود در موقعیت اکتیو و پسیو را دارند. یعنی ماهواره رصد می‌تواند هم با گرادیان‌بوم جاذبه به شکل پسیو خود را کنترل کند و هم با چرخشگر مغناطیسی می‌تواند موقعیت خود را تثبیت کند. وجود پانل های خورشیدی به ماهواره رصد این ویژگی را داده تا بتواند توان خود را از خورشید بگیرد."

ماهواره ای ایرانی بر فراز ایران

ماهواره امید در واقع اولین قطعه پازل فضایی ایران محسوب می شد و اساسا در آن مرحله دانشمندان ایرانی توان خود را به اثبات رساندند؛ یعنی ما توانستیم توسط یک ماهواره بر، یک محموله ماهواره ای را در مدار زمین مستقر کنیم. حال نوبت رصد 1 است تا به مهمترین هدف خود یعنی تصویر برداری و ارسال تصاویر به پایگاه های گیرنده این تصاویر در ایستگاه های زمینی دست یابد. با تصاویری که از ماهواره رصد دریافت می شود می توان در بخش های مختلف از جمله کشاورزی، نقشه برداری، هواشناسی، مدیریت بلایای طبیعی، مراقبت از جنگل ها و مراتع کشور و بسیاری موارد دیگر خدمات مختلفی ارایه شود. بعد از رصد 1 نوبت به پرتاپ «کاوشگر پنج» در مرداد ماه سال جاری تا ارتفاع زیر مدار 120 کیلومتر خواهد رسید.

ماهواره رصد در هر 90دقیقه یک بار اقدام به دور زدن مدار کره زمین می کند که شما می توانید وضعیت آن را به طور زنده از اینجا ( http://www.n2yo.com/?s=37675 ) مشاهده کنید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد